جامعه ما، جامعه‌ای به شدت قطبی است و آماده است حول هر چیزی دو قطبی خودش را بسازد. حتی حول ماجرای حمله تروریستی به حرم شاهچراغ و کشته شدن بیگناهان.

یک قطب حول واژه "کار خودشونه" و قطب دیگر حول " تقصیر شما است که اومدید خیابان اعتراض"

قطب اول بعد از اینکه مشخص می‌شود حمله کار داعش بوده، حتی حاضر نیست تسلیت بگوید و از ضریب دادن رسانه ای به آن طفره می رود، چون معتقد است این خون برایش آورده سیاسی ندارد و به نفع نظام است.

در نگاه اینها، خون باید در خیابان راه بیفتد و خون های تازه را بجوشانید و بریزند تا تنورش همچنان گرم بماند.

قطب دوم امّا، این خون را واحد ارزش سیاسی می‌داند و آن را ابزاری برای منکوب کردن و متهم ساختن رقیب می‌داند. برای این قطب خونی که در خیابان یا در زاهدان ریخته می‌شود، با خونی که در شاهچراغ ریخته می‌شود، متفاوت است. یک خون، خون خودی است و دیگری خون نخودی. می‌خواهد خون بیگناهان را روی حقیقت بپاشد، تا دردها و ضعف ها و مشکلات را زیر آن لاپوشانی کند.

آنها مردم را از سوریه شدن می‌ترسانند در حالی که این شیوه مدیریت کشور، خود بزرگترین دشمن موجودیت ایران است. حتی اگر هیچ دشمن خارجی نداشته باشد.

نکته مهم اینه که اگر داعش بیانیه نمی‌داد، به خاطر بی اعتمادی عمیق میان مردم و حاکمیت، قطب "کار خودشونه" غالب بود و مردم خاکستری بسیاری را جذب می‌کرد چرا که آنان به تجربه دریافته اند که در این کشور چه اندازه از خون شهدا و مقدسات و ... برای توجیه مفاسد و مظالم استفاده شده و این ماجرا را در طول این روند تحلیل می کردند.

خون بیگناه، خون بیگناه است؛ چه زائر باشد چه آدم بی‌حجاب، چه در شیراز چه در زاهدان و تهران و سقز و...

مشکل اینجاست که نگاه و منطق حق به جانب این دوقطب خون باز، خون‌ها را خودی و ناخودی می‌کند و چیزی که می‌بینیم واکنش غیرانسانی، اخلاقی، اسلامی و قانونی به فجایع است.

نه معترض به مرگ مهسا امینی و نه معترض به حمله به شاهچراغ، دشمن این خاک نیستند، منتهی درک همین گزاره ساده شده است بلای جان این کشور و مردمش.

گسل اصلی اینجاست. متأسفانه هم این فاصله روزبه‌روز بیشتر شده است.

وجه مشترک هر دو قطب اینه که حاضرند ایران را قربانی غلبه بر دیگری کنند. یکی با درخواست تحریم و منطقه پرواز ممنوع و دیگری با دفاع از شرایط موجود و توجیه وضعیت اسفناک عدالت و آزادی و فقدان کارآمدی و پنهان شدن پشت شهدا و مقدسات.

هر چند تروریست‌ها قاتل جان آدم هستند، خون بازها قاتل امید و آرزو و زندگی و اصلاح اند.


سلمان_کدیور

ایتا 

@Falaakhon